Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی به شهروندان، یکی از مهمترین اهداف این وزارتخانه در تحقق حقوق شهروندی است.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد خبری سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، علی‌اصغر کاراندیش مروستی در آئین پایانی دومین دوره مسابقه کشوری کتابخوانی در منشور حقوق شهروندی، فرهنگ را اساس هویت یک کشور دانست و گفت: اگر یک ملت نتواند به توسعه فرهنگی دست یابد، در توسعه حوزه‌های دیگر نیز به موفقیت کاملی دست نخواهد یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نتیجه، در نمایشگاه‌های کتاب ۹۷ و ۹۸ تصمیم گرفتیم آحاد ملت را با حقوق خودشان آشنا کنیم.
او افزود: اگر ملت از حقوق خود نسبت به حاکمیت و حقوق حاکمیت نسبت به خودش اطلاع داشته باشد، در روابط فردی، اجتماعی و سیاسی نیز می‌تواند بهتر عمل کند و جامعه به سوی کمال گام برمی‌دارد.
کاراندیش، حضور غرفه دبیرخانه منشور حقوق شهروندی را طی دو دوره در نمایشگاه کتاب، گامی بزرگ در مسیر فرهنگ‌سازی جامعه دانست و تاکید کرد: یکی از اهداف اصلی فرهنگ و ارشاد اسلامی در امر حقوق شهروندی، فرهنگ‌سازی این حقوق در بین مردم است.

او با تشریح فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فعال کردن دبیرخانه دسترسی آزاد مردم به اطلاعات، شفاف‌سازی کلیه فعالیت‌های وزارتخانه از جمله پرداخت‌ها و قراردادها، تسهیل صدور، کاهش خدمت‌ها از طریق برون‌سپاری و هوشمندسازی جهت کاهش فیزیکی مراجعان و رفع امور از طریق سیستم اتوماسیون از جمله اقدامات عملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای حقوق منشور حقوق شهروندی است.

منشور حقوق شهروندی، سندی هنجارساز است

شهیندخت مولاوردی - دستیار پیشین رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی - نیز در این آئین با بیان این‌که برای نهادینه‌سازی حقوق شهروندی تلاش زیادی از سوی دولت در حال انجام است، اجرای منشور حقوق شهروندی را در تلاطم رفت‌وآمد دولت‌ها، اتفاقی ماندگار توصیف کرد که به خواست اصلی جامعه تبدیل خواهد شد.
مولاوردی دو گام اصلی منشور حقوق شهروندی را تشریح کرد و گفت: گام اول، شناسایی حقوق و هنجارسازی است. منشور را سند هنجارساز می‌دانم که به توسعه حقوق شهروندی ملت کمک خواهد کرد. گام دوم، نظارت بر اجرای منشور است.
او تحقق منشور حقوق شهروندی را، مسیری درازمدت دانست و نقش نهادها و وزارتخانه‌ها را در جا افتادن این امر، مهم تلقی کرد.
مولاوردی اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به کمک ابزارهای فرهنگی و هنری خود مناسب ارزیابی کرد و گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نیز وزارت آموزش و پرورش برای آموزش و فرهنگ‌سازی کودکانمان، دانش‌آموزان و دانشجویان حیاتی هستند.
او توجه به حقوق شهروندی در شرایطی که شاهد موج فزاینده نارضایتی‌ها و خشونت عریان کلامی در فضای مجازی هستیم را، بسیار مهم دانست و تصریح کرد: آشنایی تک‌تک شهروندان با حقوق شهروندی در جامعه‌ای که از نظر شاخص سرمایه اجتماعی، وضعیت مناسبی نداریم گامی برای تبدیل امید فردی به امید اجتماعی است تا مسئولیت‌پذیری تک‌تک اعضای جامعه افزایش یابد.

شرکت ۵۶۸۷ نفر در دومین مسابقه کشوری کتابخوانی و منشور حقوقی شهروندی

رئیس دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی نیز در این آئین با تقدیر از حضور پرشور مردم در دومین مسابقه کشوری کتابخوانی در منشور حقوق شهروندی، گفت: طی ۱۰ روز برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ۵ هزار و ۶۸۷ نفر در دومین مسابقه کشوری کتابخوانی و منشور حقوقی شهروندی شرکت کردند.
مونس کشاورز با بیان این‌که برای دومین سال پیاپی اقدام به برپایی غرفه دبیرخانه منشور حقوق شهروندی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کرده‌ایم، افزود: در این غرفه، خدماتی چون برپایی غیرکارشناسی حقوق شهروندی با ارائه بیش از یک‌هزار خدمت مشاوره‌ای به شهروندان، برگزاری مسابقه کشوری منشور حقوق شهروندی همراه با توزیع رایگان بیش از ۴ هزار جزوه منشور و در نهایت امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری با دیگر دستگاه‌ها درباره حقوق شهروندی انجام و ارائه شد.
مراسم پایانی دومین دوره مسابقه کشوری کتابخوانی منشور حقوق شهروندی با تقدیر از کارشناسان حقوق شهروندی و اهدای جوایز به برندگان به پایان رسید.
سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ساعت ۲۰ فردا (شنبه، ۱۴ اردیبهشت) در مصلای امام خمینی (ره) به کار خود پایان می‌دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حقوق شهروندی فرهنگ سازی معاون حقوقی وزیر ارشاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۴۲۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهمترین هدفم در بازی سازی بالا بردن نام ایران در سراسر جهان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، این روزها گوشی‌های هوشمند به یار و همراه همیشگی بزرگ و کوچک تبدیل شده و هرکسی در گوشه و کنار و موقع فراغت مشغول بالا و پایین کردن صفحه گوشی و بازی کردن با آن است. خوشبختانه در سالهای اخیر بازی‌های موبایلی جای خود را در میان مردم باز کرده و استقبال خوبی از آن‌ها صورت گرفته؛ چرا که مطابق با ذائقه مردم طراحی و ارائه شده‌اند. یکی از این بازی‌ها «امپراتور‌های قلابی»است که به عنوان بهترین بازی موبایل و تبلت در فستیوال «گیم کانکشن ۲۰۲۴ آمریکا» شناخته و کاندید دریافت جایزه در بخش «بازی سال منا» شده است. به همین دلیل به سراغ مهرداد رضایی سازنده این بازی رفتیم و با وی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

آنا: لطفا درباره بازی «امپراتور‌های قلابی» توضیح دهید.

رضایی: نخستین و اصلی‌ترین من بازی «آناهیتا» بود که در سال ۱۳۹۷ ساخته شد و در جشنواره بازی‌های رایانه‌ای در ۲بخش بهترین داستان و بهترین بازی ماجرایی نامزد شد. بعد از آن، بازی ماجرایی محض و کمدی «فقط چپ را بگیر» یا (Just take your left) را ساختیم. و در نهایت مهمترین و موفق بازی که توانستیم بسازیم «امپراتور‌های قلابی» است که بالای ۵ شخصیت دارد که گیمر مدام بین آنها سوییچ می‌کند. هر کدام از این کاراکترها در دنیای خود فکر می‌کنند که خیلی زرنگ هستند و چون داخل یک آپارتمان زندگی می‌کنند مدام مزاحم هم می‌شوند به نوعی فکر می‌کنند قدرت برترند اما در اصل همه آنها پوشالی و توهم‌زده هستند. 

هم بازی کنید و هم انیمیشن ببنید

آنا: وجه تمایز این بازی با دیگر بازی‌ها چیست؟

رضایی: وجه تمایز این بازی با سایر بازی‌ها این است که هم می‌توانید بازی کنید و هم انیمیشن ببینید و داستان را به صورت بازی جلو ببرید. در یکی از فستیوال‌ها یکی از منتقدان ژاپنی گفته بود ما برای نخستین بار شاهد بازیی هستیم که صرفا بازی نیست و کارتون است و با نداشتن محدودیت سنی همه می‌توانند از آن لذت ببرند. این بازی در فستیوال «گیم کانکشن۲۰۲۴امریکا» برنده جایزه بهترین بازی موبایل و تبلت و در «منا گیم آوارد» در بخش بهترین بازی سال نامزد دریافت جایزه شد. گفتنی است این دوره رقابت‌های در فستیوال منا با حضور بازی‌های مطرح از کشورهای آمریکایی و اروپایی برگزار شد.

                   

آنا: این بازی چقدر در بین گیمرها طرفدار دارد؟

رضایی: این نوع بازی‌های ماجرایی چون نیاز به فکر کردن دارد،مخاطب‌های خاص خودش را دارد. این بازی در کافه بازار امتیاز کامل را گرفته و در سایت گیم خارجی روی سایت itch.io فروش خوبی داشته است، اما واقعیت این است که مخاطبان زیادی ندارد، کسی که با موبایل بازی می‌کند دوست دارد یک بازی را به‌سرعت تمام کند و جایی را منفجر کند یا کارهایی از این دست انجام دهد و سرگرم شود. درحالی‌که بازی‌ها ماجرایی، فکری هستند و عموم گیمرها علاقه چندانی به آن نشان نمی‌دهند.

مطرح شدن نام ایران در سراسر جهان

آنا: هدف شما از بازی‌سازی چیست؟

رضایی: متاسفانه یا خوشبختانه در این صنعت به دنبال پول نیستم و برای دل خودم بازی می‌سازم. بنابراین در درجه اول بازی می‌سازم که خودم راضی شوم و بیشتر به دنبال کشف دنیاهای جدید ذهنم هستم نه تکرار بازی‌های ساخته شده در دنیا، بلکه فکرهای خودم را خیلی بیشتر دوست دارم حتی اگر برایش مخاطب هم پیدا نشود؛ چون مخاطب بازی‌هایم باید اهل فکر کردن باشند. در درجه بعد مطرح شدن نام ایران در سراسر جهان تمام دغدغه من است. اسم ایران در تمام بازی‌ها ثبت شود و امضای کار باشد. در بازی بعدی که قرار است ارائه شود و سناریوی آن تقریبا به طور کامل نماد‌های ایرانی استفاده شده که می توانیم درگفت‌و‌گویی مفصل به جزئیات آن بپردازیم. خوشبختانه تجهیزات لازم در کشور وجود دارد که بتوانیم این صنعت را توسعه و گسترش دهیم و نیاز به مهاجرت نباشد.

آنا: در حال حاضر ایران در صنعت بازی‌سازی چه جایگاهی دارد؟

رضایی: با توجه به اینکه من گیمر بازی‌های موبایلی نیستم، اما وضعیت بازی‌های موبایلی در ایران خوب است و بازی‌های کارتی، پازل و فکری به خوبی مورد استقبال قرار گرفته و رشد خوبی داشته. خوشبختانه بازی ساز‌های ایرانی در عین حال که شرکت‌های بزرگی نیستند و حمایت‌های چندانی نداشتند اما بازی‌‎های خوبی ارائه کردند.

ورزشکاران در اولویت هستند تا هنرمندان

آنا: با چه چالش‌هایی در این زمینه مواجه هستید و چه انتظاری از متولیان دارید؟

رضایی: چالش شخصی من پیاده‌سازی افکارم در جهت طراحی و ارائه بازی‌های جدید است؛ اما چالش دیگر این است که از نهادهای متولی انتظار دارم که بازی‌سازان را همچون ورزشکاران مورد توجه قراردهند، هنرمندان واقعا مهجور واقع شده‌اند. این حمایت‌ها هم لزوماً مادی نیست. شما ببینید وقتی یک کشتی‌گیر قهرمان می‌شود چقدر در رسانه‌ها مطرح می‌شود. درحالی‌که یک بازی‌ساز در رسانه‌ها دیده نمی‌شود. اگر تبلیغات و حمایت‌های کافی صورت بگیرد ما می‌توانیم بازی‌ها را با قیمت‌های بهتر و با تعداد بیشتری به فروش برسانیم؛ زیرا انیمیشن هزینه‌براست و نیازمند تأمین مالی است.

اگر بخواهیم انیمیشن‌ها را ارتقاء دهیم نیازمند حمایت‌های بیشتری هستیم از سوی دیگر ما برای بازی‌سازی در کشور تهیه کننده کم داریم؛ زیرا ترجیح می‌دهند فیلم بسازند که خروجی خوبی از لحاظ مالی داشته باشد. ساخت انیمیشن دو سال زمان می‌برد و معلوم نیست در آخر فروش خوبی داشته باشد یا خیر؟ پس حق دارند محتاطانه عمل کنند و پول را جایی سرمایه گذاری کنند که خروجی بهتری داشته باشد.

دیسکورد فضایی برای تبادل نظر بازی سازان/ علت از دسترس خارج شدن آن چیست؟

مسئله دیگر از دسترس خارج شدن سایت «دیسکورد» است این شبکه گیم شبکه بسیار خوبی جهت تبادل نظر بین بازی سازان در سراسر جهان بود که در آن بازی سازان مطرح دنیا به صورت برخط و آنی پاسخ سوال افراد را می دادند که خود این موضوع به رشد بازی سازان داخلی کمک بزرگی می‌کرد. به نظر من بهتر است در این زمینه تجدید نظری صورت بگیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فرهنگ‌سازی با برنامه‌ریزی آموزش و پرورش انجام شود
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را افتتاح کرد
  • مهمترین هدفم در بازی سازی بالا بردن نام ایران در سراسر جهان است
  • عیادت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از «رضا رویگری»
  • مهمترین اخبار ۱۸ اردیبهشت/طرح جدید پلیس به عابران پیاده رسید
  • حضور ۲۴ تیم در نخستین رویداد فناورانه مدیریت شهری و فرهنگ شهروندی قم
  • نشست خبری جشنواره سرود فجر
  • صنعت چاپ در آینده نیازمند تغییر ریل است
  • نمایشگاه کاریکاتور "فرهنگ شهروندی" در اردبیل
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از روند آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران مطرح کرد؛باید فضای تبلیغی و محیطی تهران در قُرُق نمایشگاه بین‌المللی