عدم ضمانت اجرا؛ نقطه ضعف منشور حقوق شهروندی
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۳۲۸۸۶
به گزارش خبرنگار مهر، اولین نشست علمی بررسی حقوق شهروندی شامگاه شنبه با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه گنبدکاووس در محل این دانشگاه برگزار و سه مبحث «اسلام و حقوق شهروندی»، «زن و حقوق شهروندی» و «دادرسی و حقوق شهروندی» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
عضو هیات علمی دانشگاه گنبدکاووس در این نشست، عدم ضمانت اجرایی و عدم پیشبینی نهاد ناظر و رسیدگی کننده بر حسن اجرای مفاد را از مهمترین ایرادات وارد بر منشور حقوق شهروندی عنوان کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حمید میری اظهارکرد: نگاهی گذرا بر منشور حقوق شهروندی مشخص میکند که بسیاری از مفاد آن از جمله حق آزادی بیان و اندیشه، حق برخورداری از امنیت، مسکن و مالکیت با اعلامیه جهانی حقوق بشر همپوشانی دارد.
وی با بیان اینکه اعلامیه جهانی حقوق بشر، به برابری شأن و حقوق انسانها منصرف از ویژگیهای نژاد، زبان، تابعیت و ملیت میپردازد، یادآور شد: این در حالی است که حقوق شهروندی، تنها به حقوقی که اتباع نظام جمهوری اسلامی ایران در برابر یکدیگر و در برابر حکومت دارند اشاره دارد.
میری به موضوع حقوق زنان هم در منشور حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: در این منشور باب خاصی ذیل عنوان حقوق زنان پیشبینی نشده و تنها در برخی از بندها به قصد رفع شبهه اشاراتی به آن شده است.
این عضو هیأت علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه گنبدکاووس با اشاره به برخی مفاد مرتبط با حقوق زنان در منشور حقوق شهروندی خاطرنشان کرد: بند آخر ماده سه به حق برخورداری زنان از برنامهها و تسهیلات بهداشتی و درمانی مناسب برای تأمین سلامت جسمی و روانی در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی در مراحل مختلف زندگی اشاره می کند و یا در ماده ۱۱ آمده است که زنان حق دارند در امور سیاستگذاری، قانونگذاری و مدیریت اجرا نقش داشته باشند و همچنین ماده ۸۳ برخورداری از فرصتهای شغلی مناسب و حقوق و مزایای برابر با مردان در قبال کار برابر را حق زنان میداند.
میری ادامه داد: همه این مفاد در حالی آمده است که تحقق تکتک این حقوق پیشبینی شده در گرو فراهم شدن مقدمات و عوامل دیگری است.
این استاد رشته فقه و حقوق اسلامی گفت: اگرچه اخیراً لایحهای مربوط به حقوق شهروندی به مجلس داده شده اما در همان لایحه هم در موضوع ضمانت اجرا به ارائه تذکر و یادآوری اکتفا شده و باز مشخص نیست که در صورت موثر نبودن تذکرات چه تبعاتی متوجه نهادی که قصور داشته خواهد بود.
وی همچنین به ابهامات این منشور در موضوعاتی چون پوشش زنان هم اشاره کرد و گفت: حتی در چنین مسألهای هم اگر چه حواس نویسندگان منشور به دغدغه امروز زنان جامعه بوده، اما همچنان هیچ ملاک درستی از حجاب ارائه نداده و ضمن توضیح واضحات گفته است که پوشش زنان باید تابع موازین متعارف باشد و بدین ترتیب این مبحث مهم را هم در هالهای از ابهام نگاه داشته است.
افکار عمومی، شناخت جامعی نسبت به حقوق شهروندی ندارد
یک عضو هیأت علمی دانشگاه گنبدکاووس در ادامه گفت: موضوع حقوق شهروندی هنوز برای افکار عمومی به درستی روشن نشده و دارای ابهامات متعدد است.
صالح یمرلی اظهارکرد: به رغم تدوین قانون احترام به آزادیهای مشروع و حفظ حقوق شهروندی (مصوب ۱۳۸۳)، مفهوم حقوق شهروندی نه در این قانون و نه در سایر قوانین موضوعی کشور به درستی تببین نشده است.
وی تصریح کرد: اگرچه حقوق شهروندی در کلیت به معنای روابط بین شهروندان است، اما در قانون اساسی، قانون حفظ حقوق شهروندی و منشور حقوق شهروندی، در مفهوم وظایف و مسئولیتهای بین حاکمیت و شهروندان به کار رفته است.
مشاور حقوقی رییس دانشگاه گنبد کاووس با بیان اینکه هم در قانون اساسی و هم در قوانین عادی کشور حفظ حقوق افراد ساکن در ایران مورد تأکید قرار گرفته است گفت: قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۴، از جمله قوانین عادی پیشرفته کشور است که در آن بسیاری از حقوق شهروندی که در قوانین پیشین مورد غفلت قرار گرفته بود، از سوی قانونگذار مورد توجه قرار گرفته است.
فقه و حقوق انسان ها را به سمت وظیفه مندی سوق می دهد
یک استاد فقه و مبانی حقوق اسلامی هم در این نشست با بیان اینکه موضوع حقوق انسان و تعارض آن با تکالیف دینی از جمله مهمترین مباحث در حقوق شهروندی است گفت: برخی از متفکران همچون کدیور معتقد هستند که فقه و حقوق اسلامی قبل از اینکه به حقوق و آزادیهای انسان توجه کند انسان را به وظیفه مداری و تکلیف محوری سوق داده است.
ابراهیم جوانمرد فرخانی اظهار کرد: این در حالی است که حق و تکلیف دو روی یک سکه هستند و در فقه اسلام تکلیفی وجود ندارد مگر اینکه بخواهد حقی را پشتیبانی کند.
وی تصریح کرد: اندیشمندان غربی بر این باورند که چون ذات انسان مسئولیتگریز و حقخواه هست پس بار تکلیف باید از او برداشته شود.
به گفته وی، اندیشمندان غرب همچنین معتقدند که سایه تکالیف در اسلام بسیار وسیع و گسترده و دایره حقوق شهروندی بسیار محدود است زیرا زبان فقه زبان اجبار و امر و نهی است.
جوانمرد فرخانی گفت: به باور اندیشمندان غربی تکلیف محوری، شرافت و کرامت انسان را پایمال کرده و قدرت تعقل او را زیر سوال میبرد اما براساس آموزههای قرآن کریم انسان موجودی دو بعدی است که کمال سعادت او، در خوشبختی دنیا و عقبی تعریف میشود و به همین دلیل است که تکلیف، برای انسان مسلمان از جایگاهی ویژه برخوردار است.
وی افزود: نکتهای که در نگاه متفکران غرب مغفول مانده آن است که تکالیف در اسلام بازگشت به حق داشته و تکالیف دینی در اسلام برای صیانت از حقوق انسانها وضع شده است.
کد خبر 4614048منبع: مهر
کلیدواژه: گنبدکاووس حقوق شهروندی منشور حقوق شهروندی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۳۲۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایشگاه کاریکاتور "فرهنگ شهروندی" در اردبیل
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهرداری اردبیل در آئین افتتاح نمایشگاه کاریکاتور فرهنگ شهروندی در سالن بانوان و خانواده شهرداری اردبیل گفت: هنر بهترین ابزار برای انتقال خرده فرهنگها و رفع برخی ناهنجاریهای فرهنگی است و در این آثار که خوشبختانه در روز نخست برگزاری نمایشگاه با استقبال گرم دانش آموزان مواجه است، به موضوعاتی همچون کرامت سالمندان و ضرورت توجه به آنها پرداخته شده است.
سلامت صفری به دانش آموزان و بازدیدکنندگان از این نمایشگاه توصیه کرد، آموزهها و برداشتهای فکری و فرهنگی خود از این آثار را به اعضای خانواده، همسالان و دوستان خود منتقل کنند و در راستای تبیین و ترویج فرهنگ شهروندی تلاش کنند.
وی به ظرفیت مساجد و محلات و فعالان کانونها و هیئت امنای آنها اشاره کرد و ادامه داد: سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اردبیل اقدامات چشمگیری در جهت اهداف و برنامههای خود انجام میدهد و میتواند از ظرفیت مساجد و محلات برای توسعه برنامهها در مناطق مختلف شهر، بیشتر استفاده کند.
این فرمانده و یادگار دفاع مقدس با اشاره به توجه افکار عمومی به مظلومیت غزه و محکومیت اسرائیل جنایتکار، پیشنهاد داد برنامههای فرهنگی و هنری در ارتباط با غزه و پایداری محور مقاومت در مقابل رژیم غاصب و هم پیمانانش، در اردبیل برگزار شود و مقدمه ای برای آئینهای پرشور هفته دفاع مقدس قرار گیرد.
رئیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اردبیل نیز در این آئین گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه هنری، تبیین برخی مشکلات و فرهنگ سازی برای برطرف کردن آنها با ابزار هنر است و این مجموعه سه روز برای بازدید علاقهمندان دایر خواهد بود.
اباصلت ابراهیمی به برگزاری اردوی نیمروزی شهرداری اردبیل اشاره کرد و گفت: اقشار مختلف مردم در قالب این اردو از نمایشگاه کاریکاتور فرهنگ شهروندی بازدید میکنند و حضور پرشمار معلمان و دانش آموزان در نخستین روز گشایش این نمایشگاه، گویای استقبال خوب مردم از این کار هنری است.
فیروز اسوار کاریکاتوریست اردبیلی نیز در خصوص آثار خود اظهار کرد: بیش از ۲۰ اثر در قالب این نمایشگاه در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است و علاوه بر موضوعات خانواده و فرهنگ شهروندی و شهرنشینی، در تعدادی از آثار نیز به غزه و مظلومیت فلسطین و جنایتهای رژیم غاصب پرداخته ام.
این هنرمند پیشکسوت ادامه داد: به تجربه ثابت شده است که تاثیر آثار هنری در تبیین هدفهای متعالی و القا فرهنگها، بسیار عمیق و وسیع است و آموزههایی که از طریق این کاریکاتورها به ذهن و ضمیر بینندگان و بازدیدکنندگان منتقل میشود، به خاطر داشتن حالت طنز و شوخی، در ذهن باقی میماند و سبب اصلاح برخی رفتارها در حوزه فرهنگ شهروندی و شهرنسینی میگردد.
او گفت: متولد ۱۳۵۰ در روستای قره داغلو شهرستان پارس آباد هستم و از دانشکده علمی و کاربردی خبر اردبیل در رشته کارشناسی روابط عمومی و امور رسانه فارغ التحصیل شدهام و شغلم آزاد است و از سال ۷۰ کاریکاتور میکشم و درآمدی از این هنر ندارم بلکه به خاطر تعلق خاطر و عشق به این هنر به آن میپردازم.
اسوار اضافه کرد: در دوران تحصیلی ابتدایی، نقاشی سیاه قلم کار میکردم و بعدها به نقاشی با رنگ روغن روی بوم و پارچه روی آوردم و از استادانی همچون "سلطانی" در تهران و "زند" در ارومیه بهره برده ام و در دوران جوانی به تهران کوچ کرده بودم و از سال ۹۳ به اردبیل بازگشتم و در کنار زندگی و شغل آزاد همچنان کاریکاتور میکشم.