جای منشور حقوق شهروندی در انتخابهای روزمره کجاست؟
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۸۱۲۰۵
ایسنا/خراسان رضوی عضو هیئتعلمی گروه حقوق دانشگاه آزاد مشهد گفت: هر روز که چشم باز میکنیم در تمام لحظات نابرابری را حس میکنیم. سوالی که پیش میآید این است که جای منشور حقوق شهرنشینی و شهروندی در انتخابهای روزمره کجاست؟
هانیه هژبر الساداتی، امروز، 7 دیماه، در پیشهمایش «اخلاق و فرهنگ شهروندی» با تاکید بر منشور حقوق و مسئولیتهای شهرنشینی شهر مشهد که در تالار شریعتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری همایشهایی بر محوریت جنسیت که زنان را از موضوع به سوژه تبدیل شود، قابل تقدیر است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: بهعنوان پژوهشگر در حوزه زنان، تمرکز بیشازحد در موضوعات جنسیتی به جای اینکه ما را به سوی همگرایی ببرد، ما را دچار افراطیسازی میکند و نهایتاً ما را به فکر جداسازی خیابانها میاندازد.
عضو هیئتعلمی گروه حقوق دانشگاه آزاد واحد مشهد عنوان کرد: بنا بر گزارشی که مجمع جهانی اقتصاد منتشر کرده است، ایران رتبه 148 جنسیتی در 150 کشور جهان را کسب کرده است. این مجمع حدود 14 سال است که به شکاف جنسیتی کشورها میپردازد. کشورهای ایسلند، نوروژ، سوئد در صدر جدول ایستادهاند و کشورهای سوریه، پاکستان، عربستان و ایران در قعر این جدول قرار دارند. کشورهای که در جدول میانه و روبه بالا بودند، روزبهروز بهتر شدهاند و کشورهای پایین جدول سالبهسال وضعیت حادتری پیدا کردهاند.
هژبر الساداتی با اشاره به اینکه «شکاف جنسیتی با شاخص کمی سنجیده میشود»، بیان کرد: این شاخصها شامل مشارکت فرصت اقتصادی، آموزش، بهداشت و بقا و توانمندی سیاسی است. به نقل از مدیرکل بینالملل امور معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، امسال در 153 کشوری که از نظر شکاف جنسیتی بررسی شدند، رتبه نهایی ایران 148 شد و در شاخص مشارکت اقتصادی رتبه 147، در آموزش 130، در بهداشت 118 و در مشارکت سیاسی 145 شد.
وی خاطرنشان کرد: دیدگاههای جنسیتمحور در مطالعات شهری، رشتهای است که از سال 1870 در قاره اروپا متولد شد. مجلاتی منتشر شد که به موضوع شهر و جنیست پرداخت. مسائل مختلفی از جمله توصیف و مقایسه زندگی زن و مرد و ایجاد تمایز بین جنس در توسعه نظریههای فمنیستی مدنظر قرار گرفت. در توسعه جنسیت در شهر میتوان به موج دوم فمنیستی اشاره کرد. در جوامع امروزی اغلب جنبههای زندگی روزمره در شهرها و شهرستانها اتفاق میافتد.
هژبر الساداتی گفت: دراین مطالعات، مباحثی مانند طراحی لباس از منظر جسنیت مد نظر قرار گرفت. لباسهای زنانه اساساً بر محور زیباشناسانه طراحی شده است. سوفی مکین در کتابی به عنوان دنیای مردانه مردانه مردانه این موضوعات را مورد بررسی قرار داده است. شکاف جنسیتی فقط یک مسئله اجتماعی نیست بلکه این شکاف را در طراحی لباس، خانه و حتی ارتفاع کابینت که به اندازه مرد سفیدپوست کامل طراحی میشود را میتوان دید.
وی افزود: آیا عوامل موثر بر این شکاف را صرفا در سیاستگذاریهای بالا باید جستوجو کرد؟ یا همزمان باید لایحههای عمیقتر در زندگی روزمره را مورد بررسی قرار داد؟ صرف تصویب منشور حقوق شهرنشینی و شهروندی برای ما برابری را به ارمغان میآورد؟ هر روز که چشم باز میکنیم در تمام لحظات نابرابری را حس میکنیم. این سوال پیش میآید که جای منشور حقوق شهرنشینی و شهروندی در انتخابهای روزمره کجاست؟
عضو هیئتعلمی گروه حقوق دانشگاه آزاد واحد مشهد اظهار کرد: به باور پژوهشگران حوزه مطالعات فرهنگی، تبعیض در فرهنگ روزمره و ادبیات ما وجود داشته باشد، حقوقی که به منظور حمایت و ایجاد فرصتهای برابر برای زنها و مردها نوشته شود، محکوم به تفسیرهای تبعیضآمیز است.
هژبر الساداتی ادامه داد: زنان در تبعیض و مزاحمتهایی که در روزمره و محیط کار برای آنها رخ میدهد، در مقام بد و بیراه گفتن از واژه نامرد استفاده میکنند. این واژه از نا+مرد=زن تشکیل شده است. ویژگیهای بداخلاقی و رفتاری را به جنس زنانه نسبت دادهاند. اینها نمونههای بسیار ظریفی است که چطور روابط قدرت در ادبیات روزمره جلوه پیدا میکند. ما زنان که در فضای اجتماعی و سیاسی کار میکنیم، بهسرعت جذب این قوانین مردانه میشویم.
وی تاکید کرد: ما بهرغم موفقیتهایی که در کار خود به دست آوردهایم، ویژگی زنانه خود را از دست دادهایم. برابری زن و مرد و شکافهای جنسیتی در موقعیتهای اجتماعی و سیاسی زمانی میتواند به نتیجه برسد که دستورهای از بالا و پایین به صورت همزمان صورت بگیرد. از نقدهایی که به زنان میشود این است که خودشان نمیخواهند حقشان را بگیرند و زود عقب میکشند.
عضو هیئتعلمی گروه حقوق دانشگاه آزاد واحد مشهد خاطرنشان کرد: وقتی ما با ذوق و شوق در مهدکودک به بچههای خود یاد میدهیم که «پسرها شیرند، مثل شمشیرند و دخترها موشند، مثل خرگوشند»، از همان اولین مشارکت زنان در جامعه رسمی و در مهدکودک یاد میدهیم که باید به مردها وابسته باشند و به آنها یاد میدهیم که تو نیاز به تیکهگاه داری و حتما باید در موضوعات زندگی پشت یک مرد قایم شوی. در ازدواج دختران خود نیز پیش از اینکه به معیارها و توانمندیهای ذهنی آنها توجه کنیم، به معیارهای زیباشناسانه آنها میاندیشیم و به دختران خود یاد میدهیم که باید با لباس سفید به خانه بخت بروند و با لباس سفید برگردند.
هژبر الساداتی عنوان کرد: تا مادامی که شکاف جنسیتی از زندگی روزمره، فرهنگ و زبان ما حذف نشود، هرقانونی که تصویب شود نهایتا توسط ما کنشگران محکوم به تفسیرهای تبعیضآمیز میشود.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی اجتماعی حقوق شهروندی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۸۱۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
منطقه امن کجاست؟+ فیلم
به گزارش خبرگزاری مهر، ارتش رژیم صهیونیستی از بامداد امروز به طور پیوسته در حال بمباران مناطق شرقی شهر رفح در جنوب نوار غزه است. در این حملات جنونآمیز تا این لحظه دهها نفر شهید و مجروح شدند. در میان شهدا تعدادی زن و کودک هم دیده میشود. هنوز آمار دقیق شهدا اعلام نشده است.
ارتش رژیم صهیونیستی در شرایطی نفوذ زمینی خود به رفح را از جبهه شرقی همزمان با بمباران هوایی و شدید کل مناطق آن را آغاز کرده که اکثر ساکنان رفح که آوارگان جنگی هستند در اردوگاهها بدون داشتن امکانات اولیه روزگار خود را می گذرانند.
جمعیت این منطقه پیش از آغاز جنگ تنها ۲۸۰ هزار نفر بوده اما پس از هفتم اکتبر به یک میلیون ۴۰۰ هزار نفر رسیده است. رفح در ماه های اخیر به عنوان آخرین پناهگاه آوارگان فلسطینی شناخته می شد که امروز همزمان با آغاز تجاوزات سنگین ارتش رژیم صهیونیستی موج آوارگی مجدد فلسطینیان از آن آغاز شده است.
در موشن گرافی فوق دیده می شود که آوارگان فلسطینی پس از آغاز تجاوزات ارتش رژیم صهیونیستی به شمال و مرکز نوار غزه به تدریج به سوی جنوب غزه و به طور مشخص شهر رفح (آخرین شهر در جنوب غزه) آواره شده اند و در آنجا هم از حملات وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی در امان نمانده اند.
منطقه امن واژه ای است که در جنگ های مختلف به ویژه از سوی منابع غربی مورد استفاده قرار می گیرد و به معنای منطقه ای است که در جنگ برای غیر نظامیان تدارک دیده می شود تا از پیامدهای جنگ در امان باشند.
کد خبر 6099595 محمدعلی تخت رونده